×
footer logo
© 2017 VICE Media LLC
×
 

Dit zijn de breinen achter de transferfilmpjes van PSV

DA
Dave Aalbers, Foto's door: Bram Berkien

June 28, 2018, 12:01

“Wij weten altijd eerder van transfers, maar zelfs mijn vriendin en vader krijgen er niks over te weten.”

“If you can’t beat them, join them!” Met die brutale sneer naar Ajax begint het filmpje waarmee PSV afgelopen mei de komst van Nick Viergever aankondigde. Het filmpje wordt afgemaakt door beelden van andere Ajacieden die ooit de overstap naar PSV hebben gemaakt, zoals Ronald Koeman, Gerald Vanenburg en Steven Bergwijn. Op social media ging de trol-actie van PSV meteen na publicatie snoeihard viral.

Die sneer naar Ajax bij het binnenhalen van Viergever is tekenend voor de originele manier waarop PSV tegenwoordig transfers bekendmaakt. De club heeft naam gemaakt met meer van zulke filmpjes. Zo bootste PSV bij de bekendmaking van Maximiliano Romero het spel Football Manager na, plaatste het bij Marco van Ginkel een screenshot van de groepsapp van de PSV-selectie, en bij Eloy Room konden fans door de ogen van de keeper meekijken hoe hij zijn krabbel onder een contract zette.

Jordy Koppen (26) en Pieter Buitenhuis (27) zijn twee van de breinen achter deze filmpjes. Zij reizen de PSV-selectie overal achterna om de fans op de hoogte te houden via Facebook, Twitter, Instagram en andere platformen. Om meer over hun acties te weten te komen, ontmoet VICE Sports hen bij PSV. In een hoek van het Philips Stadion vertellen ze alles over hun werk, buitenlandse inspiratie en nieuwe ideeën voor transferfilmpjes.

VICE Sports: Ha jongens, checken jullie constant de reacties wanneer jullie een transferfilmpje plaatsen?
Pieter: Dat doen we echt de hele tijd. Soms tot ergernis van andere mensen. Ik ben dan gewoon constant op m’n telefoon aan het kijken. Je doet het ook een beetje voor de reacties natuurlijk. We vinden het zelf vaak vooral heel grappig. We hopen dan maar dat de rest dat ook vindt.
Jordy: Oh man, ik kan vaak echt niet wachten om zo’n aankondiging te posten. Ik ben zo benieuwd hoe mensen reageren. We gingen zelf bijvoorbeeld helemaal stuk om die woordgrap in de aankondiging van Angeliño. Verschillende directieleden zagen het filmpje pas tijdens de lunch. Ze kwamen niet meer bij. De directiesecretaresse vroeg nog: “Je gaat toch niet menen dat je hem echt hebt gevraagd om z’n hoofd te draaien en dan te zeggen: ‘I’m back. Left back.’” Nou, dat hebben we dus wel gedaan.

Wat vond Angeliño zelf van de grap?
Jordy: Hij hielp zelf ook mee door een foto op Twitter en Instagram te posten met de tekst: ‘I’m back at PSV.’ Als een speler het echt niet leuk vindt, dan geeft hij dat wel aan. Maar negen van de tien keer komen die jongens van een club die – met alle respect – niet zo groot is als PSV. Dan ben je al sneller bereid om overal aan mee te werken.
Pieter: Voor elke speler willen we echt iets bijzonders maken. Het maakt dan niet uit of een speler als talent komt of dat we een grote naam als Hirving Lozano presenteren. Onze perschef Thijs Slegers zegt ook altijd dat elke speler die naar PSV komt, op die dag onze Lionel Messi is. Voor ons is die speler gewoon de man van de dag en dat proberen we zo groot en origineel mogelijk te brengen.

Heeft een speler of de directie weleens een stokje voor jullie plannen gestoken?
Jordy: Nee, eigenlijk niet. Het hoort er ook gewoon een beetje bij. Vaak vinden de spelers het allang prima dat we iets leuks bedenken. Ze krijgen dan ook de foto’s en video’s van ons.
Pieter: De directie vindt het al gauw goed en is niet snel bang voor reacties of wat dan ook. Met Marcel Brands hadden we in ieder geval iemand die erg ruimdenkend is. Dat vertrouwen hebben we vooral zelf afgedwongen de afgelopen jaren.

Het transferfilmpje over Nick Viergever maakte aardig wat los. Hoe komt zo’n idee tot stand?
Pieter: Wij lezen natuurlijk ook de media, dus we wisten al een tijdje dat deze transfer eraan zat te komen. Ik begon een beetje na te denken en op een gegeven moment zei ik tegen Jordy: “Misschien kunnen we een aantal spelers op een rijtje zetten die van Ajax naar PSV zijn vertrokken.” In de redactievergadering riep de stagiair toen: “If you can’t beat them, join them.” We begonnen keihard te lachen en dachten: kunnen we dit maken? De directie ging akkoord en toen hebben we het gewoon gedaan. Zelfs The Sun pikte het op.
Jordy: Er is dus niet één brein achter de filmpjes. Iemand komt met een idee en dan gaan we het verder uitdenken. Daar zijn bijvoorbeeld ook de jongens van PSV TV bij betrokken. Het proces wordt aangestuurd door onze mediacoördinator Hanneke Jaanen, die ons coacht en helpt. Op die manier vullen we elkaar heel erg aan.
Pieter: We vonden het zelf ook vrij onschuldig. Het is gewoon een knipoog joh. Laten we het houden op een onschuldig steekje richting Ajax, daar moeten ze tegen kunnen. Ze zullen vast weleens iets terug doen.

Wanneer zijn jullie begonnen met transfers op dit soort manieren aan te kondigen?
Jordy: Bij de transfer van Daniel Schwaab bedachten we voor het eerst om iets leuks te doen. In plaats van een normale aankondiging hebben we hem toen op zeven plekken in Eindhoven vanaf de achterkant gefotografeerd. Om de vijf minuten plaatsten we een foto van hem op social media. Uiteindelijk liep hij richting de camera en stelde hij zichzelf voor. Dit was echt compleet nieuw in Nederland. Mensen werden helemaal gek.
Pieter: Sindsdien is het een beetje uit de hand gelopen. Op een gegeven moment plaatsten we ook een aankondiging van een evenement van de kidsclub. Onze mascotte Phoxy spoot toen in de maand januari een F op de muur. PSV was in die tijd bezig met een linksback, dus mensen dachten dat Phoxy een spelersnaam op de muur aan het schrijven was. Mensen dachten: wat gaat er nu komen? Komt er nou een nieuwe linksback aan? We zaten ondertussen keihard te lachen omdat we wisten dat dit niet het geval was.
Jordy: Haha, ja dat was mooi. Het ging uiteindelijk om de F van family corner. Dat viel dus een beetje tegen. Het zegt al genoeg dat mensen bij zoiets mysterieus direct aan een aankondiging denken.

Wanneer is een transferfilmpje voor jullie nou echt geslaagd?
Pieter: Ik denk dan meteen aan de aankondiging van Maximiliano Romero. We spelen allebei het spel Football Manager en we wisten dat hij daar super goed wordt. Ik ben een paar uur bezig geweest om dat spel na te bootsen en Jordy monteerde het vervolgens perfect. Het officiële account van Football Manager pikte het zelfs op en liefhebbers van het spel vonden het prachtig. Supervet natuurlijk. Zoiets geeft dan echt een kick.
Jordy: Je doet het natuurlijk ook voor de likes en views, maar ik vind dat persoonlijk minder belangrijk. Ik vind het toffer als mensen zoiets zeggen als: kijk wat PSV nu weer heeft verzonnen. Een filmpje dat viral gaat is heel gaaf, maar het gaat er meer om dat we iets bijzonders uitstralen.

Originele transferaankondigingen zijn ook populair bij buitenlandse clubs. Welke buitenlandse accounts vinden jullie tof?
Jordy: AS Roma staat voor mij echt op nummer één. Soms slaan ze helemaal door. Dat gaat het echt nergens meer over. Ze gooien gewoon tweets online die niks met voetbal te maken hebben. Ze drijven een beetje de spot met het serieuze voetbalwereldje. Manchester United en Liverpool doen het ook geweldig.
Pieter: Soms lijkt het serieus of er bij AS Roma een komiek achter de knoppen zit. Manchester United is inderdaad erg sterk. Die aankondiging van Alexis Sánchez was echt heel erg tof.
Jordy: Ik vind persoonlijk die van Paul Pogba het vetst. Die met #Pogback en de Engelse grimerapper Stormzy erbij. Een clip opnemen, man, dat is echt next level. Ze hebben daar ook een heel indoor trainingscomplex, een fotostudio, tv-studio en een ruimte om zo’n clip in op te nemen. Een transferaankondiging met een rapper zou hier trouwens ook wel mooi zijn, met bijvoorbeeld Fresku in plaats van Stormzy.

Jullie weten het transfernieuws vaak eerder dan wie dan ook. Is het moeilijk om dat dan geheim te houden?
Pieter: Soms weet ik het twee uur van tevoren en soms al twee weken. Maar ik vind het persoonlijk niet zo lastig. Je wil er iets bijzonders van maken en dat gaat niet lukken als je het groot gaat verkondigen. Bijna al mijn vrienden zijn ook voor PSV en dan vragen ze weleens: “PSV is bezig met die speler. Weet jij daar meer van?” Dan moet je gewoon een pokerface opzetten. Ze zien het vanzelf wel in het nieuws.
Jordy: Ik ga het absoluut tegen niemand vertellen. Zelfs m’n vriendin en m’n vader krijgen er niks over te weten. “Houd de media maar in de gaten,” zeg ik dan.

Wat vinden de spelers van jullie werkzaamheden?
Jordy: Ze reageren echt op de camera hoor. Laatst was er een training in het stadion en Marco van Ginkel had me allang gezien. “Ah nee, heb je hem weer met z’n Instagram Stories,” riep hij. Hij begon zich meteen te verstoppen. Maar geloof mij maar: ze vinden het allemaal hartstikke leuk om in beeld te komen.

Bouwen jullie door jullie werk ook een band op met de spelers?
Pieter: Ik niet, maar dat hoeft van mij ook niet. Na de wedstrijd kan het best weleens voorkomen dat ik een biertje drink met Jeroen Zoet bijvoorbeeld, maar daar blijft het dan ook bij. Luuk de Jong en andere stafleden feliciteerden ons wel met het kampioenschap. Dus ze waarderen ons werk wel.
Jordy: Je moet ook geen vrienden met ze willen worden. Het is wel belangrijk om goed bij de groep en de technische staf te liggen. Dat ze weten: hij zal me nooit stom op de foto zetten. Dat is voor de samenwerking gewoon heel erg belangrijk.

Door Latijns-Amerikaanse spelers als Andrés Guardado, Héctor Moreno en Hirving Lozano hebben jullie ook veel Spaanstalige volgers. Hoe groot zijn die aantallen?
Jordy: Om even wat voorbeelden te noemen: op Facebook heeft PSV meer Spaanstalige dan Nederlandstalige volgers. We hebben meer fans uit Mexico-Stad dan uit Eindhoven. In totaal nog net iets meer Nederlandse fans dan Mexicaanse, maar dat scheelt echt heel erg weinig. We publiceren ook content in het Spaans en we houden heel erg rekening met de tijdstippen waarop ze in Mexico wakker zijn.

Is het dan niet tijd voor een cursus Spaans?
Pieter: Drie keer raden waar we mee bezig zijn.
Jordy: We zijn nu acht maanden bezig. Iedere woensdagochtend volgen we Spaanse les. Een heel simpel berichtje of een tweetje moet al wel lukken. We communiceren eigenlijk in vier talen: Nederlands, Engels, Spaans en Chinees.
Pieter: We hebben ook een Spaanstalige redacteur op freelancebasis. Als we ingewikkelde berichten moeten maken, sturen we hem een appje. We zijn trouwens ook bezig met een cursus Chinees. Nee grapje, zover is het nog niet.

Wat voor impact heeft een post over Lozano tijdens het WK?
Jordy: Toen hij scoorde tegen Duitsland, hadden we er in een dag tweeduizend volgers bij op Facebook. Op Twitter had een bericht over hem 400.000 weergaven. Op Instagram plaatsten we drie foto’s en twee daarvan staan al in de top tien van het hele jaar. Lozano is altijd heel erg populair, maar op een WK is dat echt niet normaal.

Wat heb je eraan als fans de club volgen voor een speler en niet voor jouw club?
Jordy: Mexicanen zijn meer fan van Lozano dan van PSV. Maar doordat Lozano bij PSV speelt, dragen ze de club inmiddels ook een warm hart toe. We houden er rekening mee door heel gericht content te targetten die zij interessant vinden. Maar doordat Lozano goed scoort op social media, gaan we niet ineens alleen posts over Lozano plaatsen.
Pieter: We zijn PSV en dat is niet de afkorting van Lozano Sport Vereniging.

Jullie volgen de ploeg naar allerlei stadions. Hoe zijn de trips naar Champions League-wedstrijden?
Pieter: Dat is echt heel vet. Het leuke aan ons werk is dat we in de mooiste stadions komen. Het is echt een jongensdroom. Ik vergeet nooit meer m’n eerste Champions League-wedstrijd hier thuis tegen Manchester United. Ik beleefde het zo intens.
Jordy: Een van mijn eerste wedstrijden toen ik hier kwam werken was Atlético Madrid-uit in de achtste finale. Voor mijn gevoel hadden we in de thuiswedstrijd de ziekste sfeer ooit, maar uiteindelijk was dat niets vergeleken met daar in Madrid. Ik stond langs het veld en keek om me heen naar de geweldige sfeeractie. Ik zag meisjes, moeders en oma’s springen. Iedereen zwaaide met sjaals. Dat was zo indrukwekkend.

Jullie komen als supporters van PSV nu vooral met de club in aanraking op werkgebied. Is dat ergens niet jammer?
Jordy: Hoe langer ik hier zit, hoe zakelijker ik ernaar kijk. Vroeger was ik superchagrijnig als we verloren. Pff, ik kon schelden jongen. Dan kon je me beter de rest van de dag met rust laten.
Pieter: Direct na het laatste fluitsignaal moeten we ook gewoon ons werk doen. Ook als we in de laatste minuut met 1-0 verliezen. Dat is ergens wel prettig. Je hebt geen tijd om te balen.
Jordy: Ik denk wel dat ik er nu minder hard van kan genieten. Bij het kampioenschap sta ik boven op het bordes met de spelers. Het klinkt misschien gek, maar ik denk dat ik meer zou genieten als ik tussen de supporters zou staan met een biertje. Dat uitzicht is natuurlijk vet, maar je maakt het een stuk minder euforisch mee. Snap je wat ik bedoel?
Pieter: Ja, ik volg je wel. Ik stond dit jaar ook op de platte kar bij het kampioensfeest. Dan sturen allemaal vrienden: “Je bent alleen maar bezig met je telefoon, geniet er ook een beetje van!” Dat doe ik echt wel, maar je bent aan het filmen voor allerlei kanalen. Ik geniet op een heel andere manier dan vroeger.
Jordy: Afgelopen seizoen stond ik bij de kampioenswedstrijd tegen Ajax achter de boarding op de spelers te wachten. Alle supporters renden het veld op. Op dat moment kreeg ik echt kippenvel. Ik rende er achteraan en toen ben ik er ook bovenop gesprongen. Zoiets had ik zonder mijn werk nooit kunnen meemaken.

Jullie zijn deze zomer weer volop bezig om transfers aan te kondigen. Zouden jullie zelf niet een keer een transfer willen maken naar bijvoorbeeld een AS Roma of Manchester United?
Pieter: Haha, Marcel Brands heeft gezegd dat we altijd welkom zijn in Engeland.
Jordy: Als Arsenal belt, ga ik het eens overwegen. Dat is toch wel mijn droomclub. Nee even serieus: dat zou ik niet zo snel doen. Daar ben ik dan waarschijnlijk een van de dertig social media-redacteuren.
Pieter: Wacht maar tot ze een dik contract onder je neus duwen.
Jordy: Haha, nee. Bij PSV mag en kan ik ieder kanaal beheren. Ik weet niet of ik het leuk zou vinden om me slechts op een klein onderdeel van het social media-werk te focussen. Ik zou ook niet snel naar Londen verhuizen. Bij PSV zijn ze voorlopig nog niet van me af.

Mis niets! Like VICE Sports Nederland voor je dagelijkse dosis ijzersterke sportverhalen.

Logo