FYI.

This story is over 5 years old.

Sport

Max Verstappen is het enige lichtpuntje in de duisternis van de Formule 1

Formula 1 appears to have reached a bit of a crisis point over rules since the British Grand Prix, but it hasn't been all bad.
Photo by Jerome Miron-USA TODAY Sports
Motorsport.com: F1 News, MotoGP, Le Mans Racing, Indycar

Sinds de Grand Prix in Engeland, waar Max Verstappen als tweede eindigde, woedt er een discussie over de Formule 1. In de nasleep van de race op Silverstone stroomden nieuwssites en social media over van kritiek op de regelgeving in de sport.

De discussie over de regels voor het al dan niet buiten de baan treden is al maanden gaande. Daarnaast heerst er onvrede over de start van races achter een safety car en de regels voor communicatie over de radio. Vaak duurt het na een race nog uren voordat de verdeling van de punten en podiumplaatsen officieel bekend is. Zo kon het gebeuren dat Max Verstappen in Engeland op het podium als nummer drie werd gehuldigd, maar even later toch de tweede plek van overnam van Nico Rosberg. De Duitser kreeg een tijdstraf van tien seconden voor radiocommunicatie.

Advertentie

Critici beten zich vast in het woud van regelgeving waarin de Formule 1 zich bevindt. Zij vinden de sport verstikkend. De vraag is dan ook of we inderdaad een stapje verwijderd zijn van een situatie waarin advocaten zich na races over de regels moeten buigen.

Het gedoe over de straf voor Rosberg na Silverstone is niet iets dat binnen een dag of twee op te lossen is. Vanwege de veiligheid is het lastig om te bepalen wat voor radiocommunicatie er wel en niet plaats mag vinden tussen een racer en zijn team. Sommigen pleiten ervoor om communicatie geheel te verbieden. De racers behouden wel gewoon hun veiligheidsmonitors, zodat ze kunnen zien of de remmen het wel doen. Dat is wel handig bij Formule 1. Verder zullen de coureurs het zonder de analyses van hun teams via de radio moeten doen.

Zo wordt de sport onvoorspelbaarder en de kans op menselijke fouten groter. Dat is goed voor de show. Maar goed, voor mij waren de radioregeltjes niet het meest interessante van de Grand Prix van Engeland. Ook om de safety car en Lewis Hamilton, die na zijn winst maar bleef rondspringen als een kind van vier, geef ik niet zoveel. Mijn hoogtepunt was het zestiende rondje, toen Max Verstappen via een adembenemende actie langs Nico Rosberg snelde.

Inmiddels zijn we allemaal wel een beetje gewend geraakt aan de indrukwekkende passeeracties van Verstappen – denk aan Spa vorig jaar, of de inhaalmanoeuvre langs Felipe Nasr in Blanchimont – maar deze actie op Silverstone zullen we de komende jaren nog regelmatig terugzien. Het was het zoveelste bewijs dat Verstappen een coureur is die altijd voor spektakel zorgt. Drama en spanning kleven aan zijn kont. De Formule 1 heeft hem keihard nodig.

Advertentie

Of het nou gaat om Spanje en Oostenrijk waar hij de koning van de banden was, de races in Engeland en Spa waar hij spectaculaire inhaalmanouvres op de baan legde, of Monaco waar hij in de vangrail belandde: Verstappen is het type coureur waar je altijd naar blijft kijken. Er gebeurt altijd iets.

Verstappen wordt alleen maar beter. Als hij verdedigt, is hij net zo koel en slim als wanneer hij in de achtervolging zit. Aangezien de concurrentie bij Red Bull toeneemt, kunnen we ons schrap zetten voor meer drama en spanning de komende jaren. Door Verstappen moet Daniel Ricciardo uit een ander vaatje tappen. De Australiër zal zich nog harder moeten bewijzen, wat Red Bull weer richting de top van de Formule 1 kan duwen. Daar moet het team weer een doorn in het oog van Mercedes en Ferrari worden.

Ik ben het er dus niet mee eens dat de Formule 1 ziek is, dat de sport niet meer het kijken waard is door het woud van regels. In wagen nummer 33 rijdt een jongeman die bewijst dat talent alles en iedereen in de Formule 1 kan overtreffen. Daar proost ik op.

Mis niets! Like VICE Sports Nederland voor je dagelijkse dosis ijzersterke sportverhalen.